Noorder eiland

Posted 2006-07-25 01:12 by

Aan de andere kant van de wereld ben je niet zomaar, dus na zo’n 34 uur vliegen met een tussenstop in Kuala Lumpur, komen we toch wel enigszins moe in Auckland aan. Maar deze moeheid is snel verdwenen want we hebben genoeg plannen voor de komende 5 weken. Een van onze eerste avonturen is de Harbour Bridge Experience, we hebben bovenop de brug gestaan, in een harnasje. Erg leuk en een heel mooi uitzicht. ’s Avonds hebben we op 300 meter hoogte gedineerd in de Skytower, bijzonder!

In de Bay of Islands ontmoeten we onze Nederlandse vrienden, Mirjam en Marcel die ook door NZ reizen en met hen maken we een mooie bootreis langs de eilanden en varen we door het beroemde Hole in the Rock, inderdaad, een gat van 20 meter hoog in een rots.
05holeintherock
Helaas was het nogal onrustig op zee, dus Judith werd een beetje witjes. Maar een relaxed uurtje aan het strand doet goed!

Het volgende natuurgebied dat we bezoeken is de Coromandel, hier maken we onze eerste lange wandeling door een heel dicht begroeid bos. Het strand van Hahei is prachtig. Als het eb is pakken we een schep en graven een kuil op het strand. Het lijkt wel Scheveningen, maar op deze plaats komt er ook warm water naar boven en hebben we een heerlijke spa met 60C warm water!

In Rotorua hadden we onze eigen spa pool bij de motelkamer. Dat was dus een avondje gezellig bubbelen! De volgende dag verkennen we de omgeving van deze plaats met zwavelgeur. Eerst naar Wai-O-Tapu, en thermisch gebied. Hier wachten we eerst tot de Lady Knox geiser spuit, een stukje zeep doet wonderen om zo’n geiser aan de gang te krijgen. 15 meter hoog water ziet er best leuk uit. Vervolgens komen we langs borrelende modderpoelen, een fel groen meertje (arsenicum, niet gaan zwemmen dus), veel gele zwavelstoom en vooral zwaveldampen! Na zo’n anderhalf uur hebben we het dan ook wel gehad met de rotte eieren lucht en kiezen we eieren voor ons geld. ’s Middags staat een bezoek aan een Maori dorp op het programma, we zien o.a. een krijgsdans met veel rollende ogen en uitgestoken tongen. De Maori is het volk dat hier eerder aangekomen is dan de Europeanen en een aanzienlijk deel van de bevolking uitmaakt. Ze hebben een eigen taal, niet te volgen voor de meesten.

De reis gaat verder naar Taupo. Hier hebben we helaas wat minder weer, dus we bekijken het stadje. De volgende dag is het weer ook nog niet echt geweldig, dus we maken een uitstapje naar Napier, een mooi art-deco stadje. Hier schijnt de zon!

De volgende dag gaan we naar Whakapapa Village, vanuit hier willen we de Tongariro Crossing gaan lopen. Maar het giet enorm, dus het wordt spannend! We ontmoeten Mirjam en Marcel hier en met z’n vieren besluiten we toch te gaan. De volgende ochtend zitten we om 5.45 uur in de auto op weg naar het beginpunt. Om 7uur begint de pret. Het eerste gedeelte is vlak, maar daarna wordt het flink klimmen! We lopen door een krater over zwavelmodder en worden beloond met de mooiste uitzichten als de wolkenlucht openbreekt. Ook zien we de Emerald Lakes (blauwe meertjes). Dan begint de afdaling. Door de sneeuw is het nog wel leuk, het stuk met de laagbegroeiing en mooi uitzicht gaat ook nog wel, maar het laatste stuk door het bos is afzien.
13emeraldlakes
Maar we halen het, in 7,5 uur zijn we weer bij de auto. Erg moe, maar ook erg voldaan! ’s Avonds eten we nog een pizza in een verlaten dorpje, de bediening is 70+ omdat het geen hoogseizoen meer is. Toch smaakt het goed.

Vanuit Tongariro gaan we naar Wellington. Een lange rit door oneindig boerenland, aan het einde van de middag komen we aan. Heel erg regenachtig, maar wij laten ons natuurlijk niet weerhouden en bekijken de moderne stad van dichtbij. We bekijken het War Memorial, waar een paar dagen geleden Nieuw Zeelands enige echte Onbekende Soldaat is begraven, hij lag eerst in Frankrijk maar is nu eindelijk ‘thuis’. Hij symboliseert de soldaten die in andere landen zijn gestorven tijdens een oorlog.

De volgende ochtend nemen we de Ferry naar Picton, het Zuider Eiland. Dit is geen feest, Judith heeft nog nooit zo groen gezien!

Bekijk de foto’s van het Noorder eiland.